Σκληρός ανταγωνισμός στη χονδρεμπορική αερίου – Οι ποσότητες του TAP πιέζουν τις τιμές – Ποιές εταιρείες “κάνουν παιχνίδι”
Σε φάση σκληρού ανταγωνισμού, τη στιγμή που τα δεδομένα αλλάζουν, βρίσκεται η χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, καθώς τώρα κλείνουν τα τελευταία συμβόλαια των μεγάλων καταναλωτών (ηλεκτροπαραγωγών αλλά και βιομηχανιών) με τους εισαγωγείς για το 2021.
Το τέλος της χρονιάς έφερε τη λήξη αρκετών συμβάσεων προμήθειας και μεγάλος αριθμός παικτών βρίσκεται σε διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης, η οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει οδηγήσει ήδη σε νέα συμβόλαια.
Τα δεδομένα είναι ριζικά διαφορετικά από εκείνα του προηγούμενου χρόνου.
Πρώτα από όλα η έλευση επιπρόσθετων ποσοτήτων Αζέρικου αερίου μέσω του TAP που ξεκίνησε τις παραδόσεις σε Ελλάδα και Βουλγαρία δημιουργεί μια αύξηση της προσφοράς γεγονός που υποχρεώνει (αλλά και επιτρέπει) στη ΔΕΠΑ να γίνει πιο “επιθετική” στην τιμολογιακή της πολιτική, καθώς πρέπει να απορροφήσει τις ποσότητες για τις οποίες είναι δεσμευμένη με ρήτρες.
Οι αυξημένες ποσότητες στη Βουλγαρία, αλλά και το γεγονός ότι η γειτονική χώρα προμηθεύεται από τους Ρώσους με βάση συμβάσεις συνδεόμενες με τις τιμές πετρελαίου που στην παρούσα συγκυρία είναι φθηνότερες, αποστερεί από τις ελληνικές χονδρεμπορικές εταιρείες την πρόσβαση σε μια αγορά που πέρυσι λειτούργησε συστηματικά και παραγωγικά για τις συναλλαγές τους.
Η νέα αυτή κατάσταση έχει οδηγήσει σε ανταγωνιστικότερες προσφορές εκ μέρους των εμπόρων που έχουν αποδεχθεί ότι θα δουλέψουν την εφετινή χρονιά με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους.
Επίδραση στην αγορά αερίου έχουν και οι εξελίξεις στις αγορές ρεύματος, καθώς οι ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή ευελιξία ώστε να μπορούν να αξιοποιούν κατά το δυνατόν περισσότερο τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στο πλαίσιο του target model, ειδικά στην αγορά εξισορρόπησης.
Το σκηνικό της αγοράς έχει διαφοροποιηθεί επιπρόσθετα μετά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να βάλει τέλος στις υποχρεωτικές δημοπρασίες διάθεσης ποσοτήτων φυσικού αερίου που διενεργούσε η ΔΕΠΑ ως μέτρο συμμόρφωσης για την απελευθέρωση.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΔΕΠΑ (η οποία έχει και το πλεονέκτημα να διατηρεί ικανό μέρος των αγορών της συνδεδεμένο με τις τιμές πετρελαίου) διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στα νέα συμβόλαια που έχουν ήδη συναφθεί ή πρόκειται να συναφθούν το αμέσως προσεχές διάστημα με πελάτες.
Ωστόσο η ΔΕΠΑ δεν έχει, ως γνωστόν, ιδιοκατανάλωση. Εταιρείες όπως η Mytilineos, η Elpedison, η ΗΡΩΝ, έχουν το πλεονέκτημα να αυτοκαταναλώνουν μεγάλο μέρος των εισαγωγών τους ως καύσιμο στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες που διαθέτουν.
Ισχυρός παραμένει ο ρόλος της Προμηθέας Γκάζ του Ομίλου Κοπελούζου, ενώ μικρή είναι η ισχύς, στον τομέα αυτό, της ΔΕΗ και της Motor Oil.
Τη νέα χρονιά πάντως, λόγω των αλλαγών στις τιμές του LNG σε σχέση με το αέριο αγωγών, δεν αναμένεται η συμφόρηση που παρατηρήθηκε τον απελθόντα χρόνο στη Ρεβυθούσα. Αυτό δεν σημαίνει ότι η υποδομή του ΔΕΣΦΑ θα βρεθεί χωρίς… δουλειά.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, για το 2021 έχουν δεσμεύσει χρονοθυρίδες (slots) για την εισαγωγή φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG 7 εταιρείες, ήτοι οι ΕΠΑ, Mytilineos, Elpedison, ΗΡΩΝ, ΔΕΗ, Motor Oil. Σε ό,τι αφορά τις δεσμεύσεις που έγιναν για το 2021, αυτές αφορούν ως προς την ποσότητα στην εισαγωγή 4,3 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων.