Σε επόμενη φάση η απόφαση για το αν θα είναι ΑΣΦΑ ή ΕΣΦΑ η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας

Σε δεύτερη φάση εξετάζεται να αποφασιστεί το καθεστώς λειτουργίας για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Ν.Καβάλα, κατά πόσο δηλαδή θα αποτελέσει μια ανεξάρτητη υποδομή, δηλαδή ένα αμιγώς ιδιωτικό έργο ή θα ενταχθεί στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress” το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας σκέφτεται να προκηρύξει τον διαγωνισμό – προκειμένου αυτός να μην καθυστερεί άλλο- και να αποφασιστεί σε ένα μεταγενέστερο στάδιο ποιος ακριβώς θα είναι ο χαρακτήρας της υποδομής. Αν δηλαδή αυτή θα λειτουργεί ως ένα ανεξάρτητο σύστημα φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ), δηλαδή ιδιωτικό ή θα ενταχθεί στο υφιστάμενο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ).

Στο ερώτημα γιατί να μην αποφασιστεί εξαρχής ο χαρακτήρας του έργου, προκειμένου να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να πάρουν τις αποφάσεις τους, η απάντηση, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου είναι ότι ο διαγωνισμός θα προσφέρει τις ίδιες ακριβώς δυνατότητες συμμετοχής σε όλους όσους θελήσουν να διεκδικήσουν το project.

Η κρίσιμη αυτή εκκρεμότητα φαίνεται πάντως ότι είναι και η αιτία για την οποία δεν έχει ακόμη εκδοθεί η περίφημη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του ΥΠΕΝ για την υπόγεια αποθήκη. Αυτή δηλαδή που θα αποσαφηνίζει το νομικό κέλυφος αλλά και τις χρεώσεις γύρω από την υποδομή (καθεστώς τιμολόγησης, ρυθμιζόμενο έσοδο, ελάχιστη απόδοση) και την οποία αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

Μελέτη κόστους-οφέλους για το project

Σε αυτή την φάση προέχει να υπάρξει μια μελέτη κόστους-οφέλους για το project, να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και αμέσως μετά θα ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις, αναφέρουν πηγές του υπουργείου.

Στην πραγματικότητα ωστόσο η έκδοση μιας ΚΥΑ η οποία δεν θα ξεκαθαρίζει αν η υποδομή θα είναι ΑΣΦΑ ή ΕΣΦΑ συνιστά καθυστέρηση, υπό την έννοια ότι όσο υπάρχει ασάφεια, τόσο μπορεί και να παραταθεί η εξεύρεση αναδόχου.

Το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ σφικτό και συνδέεται με την χρηματοδότηση της αποθήκης από κοινοτικά κονδύλια. Ακριβώς επειδή πρόκειται για έργο PCI, αυτό χρηματοδοτείται με κεφάλαια από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) της ΕΕ, τα οποία, σύμφωνα τουλάχιστον με κάποιους αναλυτές, αποτελούν όρο βιωσιμότητας για την ίδια την επένδυση.

Για να εξασφαλισθούν όμως αυτοί οι πόροι πρέπει να έχει προλάβει να υποβληθεί το σχετικό αίτημα μέσα στο 2020, οπότε και “μοιράζεται” ο κύριος όγκος των κονδυλίων του προγράμματος.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι πρέπει το αργότερο μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους να υπάρχει ανάδοχος στο διαγωνισμό, καθώς είναι δική του ευθύνη να υποβάλλει το αίτημα χρηματοδότησης στην Κομισιόν. Πρακτικά, σύμφωνα με παράγοντες που γνωρίζουν τις διαδικασίες, πρέπει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ να διεξαχθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.

Εκτός από την εκκρεμότητα γύρω από το καθεστώς λειτουργίας της αποθήκης, η ΚΥΑ παρέχει, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ένα χρονικό περιθώριο 5 μηνών στη ΡΑΕ, προκειμένου να αποφασίσει για το καθεστώς τιμολόγησης, το ρυθμιζόμενο έσοδο και την ελάχιστη απόδοση (WACC) της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στη Ν.Καβάλα.

Η σημασία του έργου

Το ύψος της επένδυσης εκτιμάται σε 300 με 400 εκατ. ευρώ και θέσεις ενόψει του διαγωνισμού έχουν ήδη πάρει η κοινοπραξία “STORENGY”, των εταιριών Engie, Energean Oil & Gas και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ στην κούρσα της διεκδίκησης ενδιαφέρεται να μπεί και ο ΔΕΣΦΑ, όπως έχει αποκαλύψει η διοίκησή του.

Σαν έργο θεωρείται απαραίτητο για την χώρα, καθώς με χωρητικότητα 360 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, είναι ικανό να φυλάξει στρατηγικά αποθέματα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αξιολογείται ως μια πολύ σοβαρή υποδομή για την ενεργειακή ασφάλεια, αφού τόσο η Ρεβυθούσα όσο και ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης, είναι υποδομές που υποδέχονται υγροποιημένο φυσικό αέριο, και εντός ολίγων ημερών το επαναεριοποιούν. Μπορούν δηλαδή να διασφαλίσουν αποθέματα μόνο για περιορισμένο αριθμό ημερών.

Όσο για τον όρο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), σημαίνει ότι ένα έργο αντιμετωπίζεται ως ιδιωτικό “εμπορικό” project υποδομής. Κατασκευάζεται από ιδιωτικά κεφάλαια και ο επιχειρηματικός κίνδυνος αναλαμβάνεται από τους συμμετέχοντες στο εταιρικό σχήμα που πραγματοποιεί την επένδυση. Δεν εντάσσεται στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ), παρά ανήκει στους ιδιώτες κατόχους του, οι οποίοι και αποκτούν την σχετική άδεια. Τα έργα ΑΣΦΑ λειτουργούν συμπληρωματικά προς εκείνα του ΕΣΦΑ.

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΑΣΕΤΕ