Εν μέσω ισχυρής πίεσης στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά, ανακοινώνουν σήμερα αποτελέσματα τα ΕΛΠΕ
Δύσκολη προδιαγράφεται και η φετινή χρονιά για την παγκόσμια πετρελαική βιομηχανία καθώς η πανδημία συνεχίζει να πλήττει τις μεγαλύτερες οικονομίες, να περιορίζει τα ταξίδια και να φρενάρει την οικονομική δραστηριότητα. Κατά 200.000 λιγότερα βαρέλια την ημέρα εκτιμά την παγκόσμια κατανάλωση ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ενέργειας, ενώ με 2,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως ισούται η δυναμικότητα των διυλιστηρίων που έκλεισαν ή πρόκειται να κλείσουν, γεγονός που φυσικά μεταφράζεται σε μειώσεις προσωπικού.
Σε αυτό το μοτίβο κινείται και φέτος η αγορά, χωρίς να έχει απορροφήσει τις περυσινές ζημιές, χρονιά κατά την οποία υπέστη βαρύ πλήγμα, βουτιά στη ζήτηση και πτώση των τιμών. Αντίστοιχη ήταν και η εικόνα της ελληνικής αγοράς, όπως και των ΕΛΠΕ, τα οποία σήμερα ανακοινώνουν οικονομικά αποτελέσματα.
Κρίνοντας από τις αναλύσεις όσων χρηματιστηριακών παρακολουθούν τη μετοχή, δεδομένου του κακού μακροοικονομικού περιβάλλοντος, το τελευταίο τρίμηνο ο όμιλος αναμένεται να εμφανίσει ζημιές, ενώ στο μέτωπο της παραγωγής σημαντικό ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι το διυλιστήριο του Ασπρόπυργου ήταν εκτός λόγω συντήρησης έως και 45 ημέρες.
Κατά τις εκτιμήσεις της Optima Bank, τα ΕΛΠΕ αναμένεται να παρουσιάσουν αναπροσαρμοσμένες ζημιές ύψους 14 εκατ. ευρώ το τέταρτο τρίμηνο του 2020, από κέρδη 24 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Τα αναπροσαρμοσμένα EBITDΑ θα ανέλθουν στα 62 εκατ. ευρώ το Q4, μειωμένα κατά 48% σε ετήσια βάση. Οσο για το σύνολο του 2020, τα αναπροσαρμοσμένα EBITDA αναμένεται να ανέλθουν στα 318 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 44% με τις αναπροσαρμοσμένες ζημιές να διαμορφώνονται στο 1,5 εκατ. ευρώ, από κέρδη 182 εκατ. ευρώ το 2019. Από την πλευρά της η Axia, εκτιμά ότι τα ΕΛΠΕ θα εμφανίσουν αναπροσαρμοσμένες καθαρές ζημιές ύψους 19 εκατ. ευρώ κατά το τέταρτο τρίμηνο (έναντι αντίστοιχων κερδών 25 εκατ πέρυσι), με ταυτόχρονη βουτιά 50% στα αναπροσαρμοσμένα EBITDA στα 60 εκατ ευρώ.
Καθώς η φετινή χρονιά προβλέπεται και αυτή δύσκολη, με τα περιθώρια διύισης να κινούνται και πάλι σε χαμηλά επίπεδα, ο στόχος του ομίλου είναι να «τρέξει τον μετασχηματισμό του και τα «πράσινα» επενδυτικά του σχέδια. Στην λογική αυτή, η ανάπτυξη ενός σημαντικού χαρτοφυλακίου ΑΠΕ, συνολικής ισχύος 300 MW έως το 2021 και 600 MW έως το 2025, αποτελεί πρωταρχικό στόχο. Πρώτο έργο, το φωτοβολταϊκό 204 MW στην Κοζάνη που εξαγόρασαν τα ΕΛΠΕ, και το οποίο έχει ξεκινήσει ήδη να κατασκευάζεται.
Στο αμιγώς πάντως πετρελαικό κομμάτι, διεθνώς δεν διαφαίνεται σύντομα ανάκαμψη. Αρκετές μονάδες παγκοσμίως συνεχίζουν περικοπές στην λειτουργία τους, μείωση στην ζήτηση προϊόντων αργού δείχνουν τα στατιστικά και τον Ιανουάριο, ενώ σε πρόσφατη έκθεση της Wood Mackenzie, εκτιμάται ότι ο ευρωπαϊκός κλάδος διύλισης θα καταγράψει απώλειες 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως μέχρι το 2023, εξαιτίας της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.
Απόρροια των παραπάνω, της πτώσης της ζήτησης και των χαμηλών περιθωρίων διύλισης, ήταν η TOTAL να προχωρήσει τον Νοέμβριο σε προσωρινή διακοπή λειτουργίας του διυλιστηρίου Donges στη Γαλλία για οικονομικούς λόγους, λόγω των αδύναμων περιθωρίων. Στην Πορτογαλία, η Galp έχει ανακοινώσει ότι μέσα στο 2021 θα διακόψει τις εργασίες στο διυλιστήριο του Πόρτο και θα συγκεντρώσει τις βασικές δραστηριότητες διύλισης στο μεγαλύτερο διυλιστήριο που διατηρεί στην περιοχή Sines.
Στη Φινλανδία, η Neste ανακοίνωσε το κλείσιμο του διυλιστηρίου Naantali μέχρι το τέλος Μαρτίου, ενώ το διυλιστήριο της Αμβέρσας, ιδιοκτησίας του Ομίλου Gunvor, σταμάτησε την επεξεργασία αργού στα τέλη του περασμένου Μαΐου. Μία από τις δύο μονάδες απόσταξης της Cepsa στο La Rabida της Ισπανίας βρίσκεται σε αδράνεια και θα τεθεί εκ νέου σε λειτουργία μόνο όταν βελτιωθεί η ζήτηση. Τουλάχιστον δύο διυλιστήρια στην περιοχή της Μεσογείου εξετάζουν το ενδεχόμενο οριστικού κλεισίματος.